onsdag 10 november 2010

Glosboken.se

Häromdagen var jag in i två engelskgrupper och visade nyttan av att använda glosboken.se (eller annan motsvarande tjänst) för att plugga engelska glosor och för att kunna återvända och repetera dem.


Börja med att registrera dig på sidan. Det behöver du göra för att du ska kunna spara dina övningar.
















När du sedan loggat in så tryck på "skapa övning" och fyll i lämpligt innehåll i rutorna.  Tryck på fortsätt.


Välj sedan vilken typ av fråga du vill ha. Det går bra att blanda. Prova dig fram!  Fyll i gloserna på svenska och engelska. Lägg till efter hand och tryck sen på "starta övningen"!


En övning med frågetyp ord/översättning ser ut så här. Rött indikerar att jag svarat fel. Gädda är frågan och jag har fyllt i pike.  Under inställningar kan du ändra vilket språ du vill skriva svaren på, svenska eller engelska. Man kan ju börja att lära sig orden från engelska till svenska och sedan ändra och plugga dem på andra hållet. 

Vill du kan du sedan dessutom spela spel eller skriva ut olika typer av listor med dina glosor.

För att skriva ut glosorna som övning eller prov, gör så här: Tryck skriv ut

Därefter får du flera olika alternativ så att du kan jobba med orden även utan dator. 




2 kommentarer:

  1. Intressant läsning! Det här var ju dock några år sedan. Jag vill bara tillägga att det nyligen har dykt upp en ny sajt på nätet som jag tycker slår det mesta som tidigare funnits vad gäller övande av engelska glosor. Det är Lanklearn (lanklearn.se) som jag tycker är mycket användbar. Den utmärker sig genom:
    1. Det är extremt lätt att komma igång. Kräver ingen registrering, inmatande av uppgifter, val av övningar, betalande av avgifter etc. Man är bums på banan.
    2. Den anpassar sig snabbt efter en användares kunskapsnivå och håller själv reda på repetitionsintervallen.
    3. Den har en stilren design som gör att den fungerar bra på mobiltelefonen. Funkar bra när man sitter på bussen. :-)
    4. Den har inte användarproducerade glosor utan de verkar vara en officiell ordlista. Jag är personligen lite skeptisk till att sitta och plugga efter gloslistor som någon annan användare själv har matat in. Man är så att säga lite rädd för att man ska lära sig något fel men den risken har man alltså inte på Lanklearn.

    Bara ett tips - jag tror att många fler skulle kunna ha glädje av känna till den.

    /Per

    SvaraRadera
  2. Tack. Ja du har rätt i att inlägget är gammalt. Dags att uppdatera :) lanklearn är intressant men det är något helt annat än glosboken, tycker jag. Poängen med glosboken är ju att man ska få hjälp med att plugga de glosor man har i läxa.

    SvaraRadera