söndag 21 oktober 2012

Arbeta med filer i molnet: Google Drive och OneDrive - ICloud

Det finns flera tjänster idag som låter en både se och redigera sina filer online. Det är en stor fördel om man jobbar på många olika datorer och kanske särskilt om man ofta offentliga datorer som på skolan.

Filerna är också i ganska säkert förvar och försvinner inte om ens dator kraschar eller man slarvar bort USB-stickan.

Google Drive är tveklöst den största spelaren på marknaden men både Apple och Microsoft försöker så sakta ta upp kampen med avskalade onlineversioner av sina officepaket. Både Microsofts OneDrive och Apples iWork via iCloud erbjuder funktioner för att skapa eller redigera befintliga textdokument, presentationer (powerpoint), kalkylblad mm direkt i webbläsaren och båda tjänsterna har likartade funktioner för att dela och samarbeta med andra i dokumenten. Båda tjänsterna låter dig ladda upp och synkronisera dina filer mellan molnet och datorn.  Du har alltid dina filer backupade och du har alltid tillgång till dem via webbläsare eller diverse appar.

För Googles tjänst behövs ett Google konto och för att använda SkyDrive behövs ett Microsoft-konto, en hotmail ex. För iCloud krävs ett applekonto

Här en video där en lärare beskriver grunderna i Google Drive för sina kollegor/elever.




Här beskriver Åsa Kronqvist mer specifikt hur man gör en enkel presentation (powerpoint) i Google Drive.






Kom igång med Google Drive här   och OneDrive här  Icloud här





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar